Uni-Logo
Sie sind hier: Startseite Institut Prof. Dr. Matthias Nückles Publikationen (Auswahl)
Artikelaktionen

Publikationen (Auswahl)

Im Druck / 2014

  1. Lachner, A. & Nückles, M. (2014). Bothered by abstractness or engaged by cohesion? Experts' explanations enhance novices' deep-learning. Journal of Experimental Psychology: Applied. Advance online publication. http://dx.doi.org/10.1037/xap0000038
  2. Ohst, A., Glogger, I., Nückles, M., & Renkl, A. (in press). Helping preservice teachers with inaccurate and fragmentary prior knowledge to acquire conceptual understanding of psychological principles. Psychology, Learning and Teaching.  
  3. Schulze Heuling, L., Mikelskis-Seifert, S. & Nückles, M. (2014). Nature of Science aus Lehrerperspektive. Eine Studie über das Wissenschaftsverständnis von Physiklehrkräften. Zeitschrift für die Didaktik der Naturwissenschaften.
  4. Wäschle, K., Gebhardt, A., Oberbusch, E., Nückles, M. (in press). Journal writing in science: Effects on comprehension, interest and critical reflection. Journal of Writing Research.
  5. Winter-Hölzl, A., Watermann, R., Wäschle, K., Wittwer, J., & Nückles, M. (im Druck). Entwicklung und Validierung eines Tests zur Erfassung des Genrewissens Studierender und Promovierender der Bildungswissenschaften. Zeitschrift für Pädagogik (Beiheft 2015: „Kompetenzen von Studierenden“).
  6. Brauch, N., Wäschle, K., Logtenberg, A., Steinle, F., Kury, S., Frenz, F., Nückles, M. (2014). Studien zur Modellierung und Erfassung geschichtsdidaktischen Wissens künftiger Gymnasial-Lehrkräfte. Zeitschrift für Geschichtsdidaktik, 13, 50-64.
  7. Braun, I., & Nückles, M. (2014). Scholarly holds lead over popular and instructional: Text type influences epistemological reading outcomes. Science Education 98, 867-904.
  8. Herppich, S., Wittwer, J., Nückles, M., & Renkl, A. (2014). Addressing knowledge deficits in tutoring and the role of teaching experience: Benefits for learning and summative assessment. Journal of Educational Psychology. Advance online publication. http://dx.doi.org/10.1037/a0036076.
  9. Lachner, A., & Nückles, M. (2014).Using digital knowledge maps for supporting tutors giving effective explanations. In D. Ifenthaler, & R. Hanewald (Eds.), Digital knowledge maps in higher education - Technology enhanced support for teachers and learners. Berlin, Heidelberg: Springer.
  10. Nückles, M., & Wittwer, J. (2014). Lernen und Wissenserwerb. In T. Seidel & A. Krapp (Hrsg.), Pädagogische Psychologie (S. 225-252). Weinheim: Beltz.
  11. Ohst, A., Fondu, B. M. E., Glogger, I., Nückles, M., & Renkl, A. (2014). Preparing learners with partly incorrect intuitive prior knowledge for learning. Frontiers in Psychology, 5. DOI:10.3389/fpsyg.2014.00664.
  12. Trautwein, C., Nückles, M., & Merkt, M. (2014). Complex dynamic in academics’ developmental processes in teaching. Higher Education Research & Development. Advance online publication. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/07294360.2014.973376#.VGm3doeCMt4
  13. Wäschle, K., Allgeier, A., Lachner, A., Fink, S., & Nückles, M. (2014). Procrastination and self-efficacy: Tracing vicious and virtuous circles in self-regulated learning. Learning and Instruction, 29, 103-114. http://dx.doi.org/10.1016/j.learninstruc.2013.09.005.
  14. Wäschle, K., Lachner, A., Stucke, B., Rey, S., Frömmel, C., & Nückles, M. (2014). Effects of visual feedback on medical students’ procrastination within web-based planning and reflection protocols. Computers in Human Behavior, 41, 120-136. http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2014.09.022.
  15. Wegner, E. & Nückles, M. (2014). Knowledge acquisition or participation in communities of practice? Academics’ metaphors of teaching and learning at the university. Studies in Higher Education, 38. Advance online publication. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03075079.2013.842213#.VHL6Vc90zX5.
  16. Wegner, E., Anders, N. & Nückles, M. (2014). Student teachers’ perception of dilemmatic demands and the relation to epistemological beliefs. Frontline Learning Research, 2, 46-63. http://dx.doi.org/10.14786/flr.v2i3.83.
  17. Wegner, E. & Nückles, M. (2014). Was heißt eigentlich Lehren und Lernen? Überzeugungen von Lehramtsstudierenden, Referendar/innen und Lehrkräften. Seminar, 2/2014, 17-29.
  18. Wegner, E., Luft, F. & Nückles, M. (2014). Die Rolle der Überzeugungen von Lehrkräften. In P. Blumschein (Hrsg.), Lernaufgaben. Didaktische Forschungsperspektiven (S. 131-145). Klinkhardt Verlag, Bad Heilbrunn.
Benutzerspezifische Werkzeuge