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Prof. Dr. Jörg Wittwer

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Empirische Lehr- und Lernforschung
Institut für Erziehungswissenschaft
Albert-Ludwigs-Universität Freiburg

Rempartstraße 11, 3. OG
79098 Freiburg

Tel: +49 (0)761 203-2442
E-Mail: joerg.wittwer|at|ezw.uni-freiburg.de

Sprechstunde in Vorlesungszeit: zur Zeit nur nach Anmeldung

 

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→ Laufende und abgeschlossene Projekte

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Zur Person

Jörg Wittwer ist Leiter der Abteilung Empirische Lehr- und Lernforschung am Institut für Erziehungswissenschaft der Albert-Ludwigs-Universität Freiburg seit September 2013. Gleichzeitig ist er aktuell Leiter des Instituts. Seit Oktober 2014 ist Jörg Wittwer auch Studiendekan für Verhaltenswissenschaften an der Wirtschafts- und Verhaltenswissenschaftlichen Fakultät. Zudem ist er Mitglied der Steuerungsgruppe FACE, dem Freiburger Advanced Center of Education. FACE befasst sich mit der Förderung der Lehramtsausbildung am Standort Freiburg.

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Forschungsinteressen

  • Lernen im Einzelunterricht
  • Diagnostische Kompetenz von Lehrpersonen
  • Geben von und Lernen aus instruktionalen Erklärungen
  • Bewerten und Verstehen von wissenschaftlichen Erklärungen
  • Individuelle Lernmethoden (z.B. Lernen aus Lösungsbeispielen) 

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Veröffentlichungen



2017 / in press

Golke, S. & Wittwer, J. (2017). Lernpsychologie – Wie geht Textverstehen? Themen im Religionsunterricht, 14, 10-11.

Golke, S., & Wittwer, J. (accepted). High-performing readers underestimate their text comprehension: Artifact or psychological reality? Proceedings of the 39th Annual Conference of the Cognitive Science Society.

Herppich, S., Altmann, A., Wittwer, J. & Nückles, M. (2017). Förderung von Instruktionsstrategien zum verbesserten Diagnostizieren im Eins-zu-Eins-Tutoring. In A. Südkamp & A.-K. Praetorius (Hrsg.), Diagnostische Kompetenz von Lehrkräften. Theoretische und methodische Weiterentwicklungen (S. 203-208). Münster: Waxmann.

Prinz, A., Golke, S., & Wittwer, J. (accepted). Refuting overconfidence: Refutation texts prevent detrimental effects of misconceptions on text comprehension and metacomprehension accuracy in the domain of statistics. Proceedings of the 39th Annual Conference of the Cognitive Science Society.

2016

Herppich, S., Wittwer, J., Nückles, M., & Renkl, A. (2016). Expertise amiss: Interactivity fosters learning but expert tutors are less interactive than novice tutors. Instructional Science, 44, 205-219.

Winter-Hölzl, A., Watermann, R., Wittwer, J. & Nückles, M. (2016). Warum schreiben Promovierende bessere Abstracts als Studierende? Genrewissen schlägt Textverständnis und Forschungskompetenz. Unterrichtswissenschaft, 44, 7-24.

2015

Hancock-Niemic, M. A., Lin, L., Atkinson, R. K., Renkl, A., & Wittwer, J. (2015). Example-based learning: Exploring the use of matrices and problem variability. Educational Technology Research & Development (Advance online publication).

Herppich, S., Wittwer, J., Nückles, M., & Renkl, A. (2015). Expertise amiss: Interactivity fosters learning but expert tutors are less interactive than novice tutors. Instructional Science (Advance online publication).

Ihme, N., & Wittwer, J. (2015). The role of consistency, order, and structure in evaluating and comprehending competing scientific explanations. Instructional Science, 43, 507-526.

Winter-Hölzl, A., Wäschle, K., Wittwer, J., Watermann, R. & Nückles. M. (2015). Entwicklung und Validierung eines Tests zur Erfassung des Genrewissens Studierender und Promovierender der Bildungswissenschaften. Zeitschrift für Pädagogik, Beiheft 61, 185-202.

Winter-Hölzl, A., Watermann, R., Wittwer, J. & Nückles, M. (im Druck). Warum schreiben Promovierende bessere Abstracts als Studierende? Genrewissen schlägt Textverständnis und Forschungskompetenz. Unterrichtswissenschaft.

Wittwer, J., Nückles, M., Mikelskis-Seifert, S., Schumacher, M., Rollett, W. & Leuders. T. (2015). Kohärenz, Kompetenz- und Forschungsorientierung – zur Weiterentwicklung der Lehrerbildung am Standort Freiburg. In W. Benz, J. Kohler, P. Pohlenz & U. Schmidt (Hrsg.), Handbuch Qualtät in Studium und Lehre (S. 93-115). Berlin, Stuttgart: Raabe.

2014

Herppich, S., Wittwer, J., Nückles, M., & Renkl, A. (2014). Addressing knowledge deficits in tutoring and the role of teaching experience: Benefits for learning and summative assessment. Journal of Educational Psychology, 106, 934-945.

Nückles, M. & Wittwer, J. (2014). Lernen und Wissenserwerb. In T. Seidel & A. Krapp (Hrsg.), Pädagogische Psychologie (S. 225-252). Weinheim: Beltz.

Wittwer, J. (2014). Discussion: Conditions, processes, and effects of private tutoroing. Journal of Educational Research Online, 6, 124-138.

Wittwer, J., & Ihme, N. (2014). Reading skill moderates the impact of semantic similarity and causal specificity on the coherence of explanations. Discourse Processes, 51, 143-166.

2013

Deiglmayr, A., Paus, E., McCall, C., Mullins, D., Berthold, K., Wittwer, J., Krämer, N., & Rummel, N. (in press). Towards an integration of the learning perspective and the communication perspective in computer-supported instructional communication. Journal of Media Psychology, 25, 180-189.

Herppich, S., Wittwer, J., Nückles, M., & Renkl, A. (2013). Benefits for processes cause decrements in outcomes: Training improves tutors’ interactivity at the expense of assessment accuracy. In M. Knauff, M. Pauen, N. Sebanz, & I. Wachsmuth (Eds.), Proceedings of the 35th Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 2530-2535). Austin: Cognitive Science Society.

Herppich, S., Wittwer, J., Nückles, M., & Renkl, A. (2013). Does it make a difference? Investigating the assessment accuracy of teacher tutors and student tutors. The Journal of Experimental Education, 81, 242-260.

Senkbeil, M., Ihme, J. M. & Wittwer, J. (2013). Entwicklung und erste Validierung eines Tests zur Erfassung technologischer und informationsbezogener Literacy (TILT) für Jugendliche am Ende der Sekundarstufe I. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 16, 671-691.

Senkbeil, M., Ihme, J. M., & Wittwer, J. (2013). The test of technological and information literacy (TILT) in the national educational panel study: Development, empirical testing, and evidence for validity. Journal of Educational Research Online, 5, 131-169.

Senkbeil, M., & Wittwer, J. (2013). Relationship between computer and educational achievement. In L. Rutkowski, M. von Davier, & D. Rutkowski (Eds.), Handbook of international large-scale assessment (pp. 287-298). Boca Raton: Taylor & Francis.

2012

Gattermann, M., Halverscheid, S., & Wittwer, J. (2012). The relationship between self-concept and epistemological beliefs in mathematics as a function of gender and grade. In T.-Y. Tso (Ed.), Proceedings of the 36th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 2, pp. 151-158). Taipei, Taiwan: PME.

Saß, S., Wittwer, J., Senkbeil, M., & Köller, O. (2012). Pictures in test items: Effects on response time and response correctness. Applied Cognitive Psychology, 26, 70-81.

2011

Herppich, S., Wittwer, J., Nückles, M., & Renkl, A. (2011). Does teaching experience help? Differences in the assessment of tutees’ understanding between teacher tutors and student tutors. In L. Carlson, C. Hölscher, & T. Shipley (Eds.), Proceedings of the 33rd Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 78-83). Austin: Cognitive Science Society.

Kobarg, M., Prenzel, M., Seidel, T., Walker, M., McCrae, B., Cresswell, J., & Wittwer, J. (2011). An international comparison of science teaching and learning – Further results from PISA 2006. Münster: Waxmann.

2010

Herppich, S., Wittwer, J., Nückles, M., & Renkl, A. (2010). Do tutors’ content knowledge and beliefs about learning influence their assessment of tutees’ understanding? In S. Ohlsson & R. Catrambone (Eds.), Proceedings of the 32th Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 314-319). New York: Erlbaum.

Senkbeil, M., & Wittwer, J. (2010). Wann unterstützt die Computernutzung im Unterricht die mathematische Kompetenzentwicklung? Ergebnisse der Messwiederholungsstudie PISA-I-Plus 2003. Unterrichtswissenschaft, 38, 152-172.

Wittwer, J., Nückles, M., Landmann, N., & Renkl, A. (2010). Can tutors be supported in giving effective explanations? Journal of Educational Psychology, 102, 74-89.

Wittwer, J., Nückles, M., & Renkl, A. (2010). Using a diagnosis-based approach to individualize instructional explanations in computer-mediated communication. Educational Psychology Review, 22, 9-23.

Wittwer, J., & Renkl, A. (2010). How effective are instructional explanations in example-based learning? A meta-analytic review. Educational Psychology Review, 22, 393-409.

2009

Schwonke, R., Renkl, A., Krieg, C., Wittwer, J., Aleven, V., & Salden, R. (2009). The worked-example effect: Not an artefact of lousy control conditions. Computers in Human Behavior, 25, 258-266.

Wittwer, J., Saß, S. & Prenzel, M. (2009). Gut, aber nicht spitze…Naturwissenschaften: Wo steht Deutschland? Die Grundschule, 6, 18-21.

2008

Kobarg, M., Altmann, U., Wittwer, J., Seidel, T., & Prenzel, M. (2008). Naturwissenschaftlicher Unterricht im Ländervergleich. In M. Prenzel, C. Artelt, J. Baumert, W. Blum, M. Hammann, E. Klieme & R. Pekrun (Hrsg.), PISA 2006 in Deutschland – Die Kompetenzen der Jugendlichen im dritten Ländervergleich (S. 265-296). Münster: Waxmann.

Senkbeil, M. & Wittwer, J. (2008). Antezedenzien und Konsequenzen informellen Lernens am Beispiel der Mediennutzung von Jugendlichen. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, Sonderheft 10, 107-128.

Wittwer, J. (2008). What influences the agreement among student ratings of science instruction? Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, Sonderheft 10, 205-220.

Wittwer, J. (2008). Warum wirkt Nachhilfe? Hinweise aus der Forschung zum Einzelunterricht. Zeitschrift für Pädagogik, 54, 416-432.

Wittwer, J., Nückles, M., & Renkl, A. (2008). Is underestimation less detrimental than overestimation? The impact of experts’ beliefs about a layperson’s knowledge on learning and question asking. Instructional Science, 36, 27-52.

Wittwer, J., & Renkl, A. (2008). Why instructional explanations often do not work: A framework for understanding the effectiveness of instructional explanations. Educational Psychologist, 43, 49-64.

Wittwer, J., Saß, S. & Prenzel, M. (2008). Naturwissenschaftliche Kompetenz im internationalen Vergleich: Testkonzeption und Ergebnisse. In W. Bos, M. Bonsen, J. Baumert, M. Prenzel, C. Selter & G. Walther (Hrsg.), TIMSS 2007. Mathematische und naturwissenschaftliche Kompetenz von Grundschulkindern in Deutschland im internationalen Vergleich (S. 87-124). Münster: Waxmann.

Wittwer, J., & Senkbeil, M. (2008). Is students’ computer use at home related to their mathematical performance at school? Computers & Education, 50, 1558-1571.

2007

Nückles, M., Ertelt, A., Wittwer, J., & Renkl, A. (2007). Scripting laypersons’ problem-descriptions in Internet-based communication with experts. In F. Fischer, H. Mandl, J. M. Haake, & I. Kollar (Eds.), Scripting computer-supported communication of knowledge – Cognitive, computational and educational perspectives (pp. 73-89). New York, NY: Springer.

Schwonke, R., Wittwer, J., Aleven, V., Salden, R., Krieg, C., & Renkl, A. (2007). Can tutored problem solving benefit from faded worked-out examples? In S. Vosniadou, D. Kayser, & A. Protopapas (Eds.), Proceedings of the 2nd European Cognitive Science Conference 2007 (pp. 59-64). Mahwah: Erlbaum.

Seidel, T., Prenzel, M., Wittwer, J. & Schwindt, K. (2007). Unterricht in den Naturwissenschaften. In M. Prenzel, C. Artelt, J. Baumert, W. Blum, M. Hammann, E. Klieme & R. Pekrun (Hrsg.), PISA 2006. Die Ergebnisse der dritten internationalen Vergleichsstudie (S. 147-179). Münster: Waxmann.

Senkbeil, M. & Wittwer, J. (2007). Die Computervertrautheit von Jugendlichen und Wirkungen der Computernutzung auf den fachlichen Kompetenzerwerb. In M. Prenzel, C. Artelt, J. Baumert, W. Blum, M. Hammann, E. Klieme & R. Pekrun (Hrsg.), PISA 2006. Die Ergebnisse der dritten internationalen Vergleichsstudie (S. 277-307). Münster: Waxmann.

Wittwer, J. (2007). Besprechung von: Stadtler, M. (2006). Auf der Suche nach medizinischen Fachinformationen: Metakognitionen bei der Internetrecherche von Laien. Zeitschrift für Medienpsychologie, 19, 130-131.

2006

Hilbert, T., Wittwer, J., Renkl, A. & v. Hofe, R. (2006). Kognitiv aktiv – aber wie? Lernen mit Selbsterklärungen und Lösungsbeispielen. mathematik lehren, 135, 62-64.

Nückles, M., Winter, A., Wittwer, J., Herbert, M., & Hübner, S. (2006). How do experts adapt their explanations to a layperson’s knowledge in asynchronous communication? An experimental study. User Modeling and User-Adapted Interaction, 16, 87-127.

Nückles, M., Wittwer, J., & Renkl, A. (2006). How to make instructional explanations in human tutoring more effective. In R. Sun, N. Miyake, & C. Schunn (Eds.), Proceedings of the 28th Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 633-638). Mahwah: Erlbaum.

Renkl, A., Wittwer, J., Große, C., Hauser, S., Hilbert, T., Nückles, M. & Schworm, S. (2006). Instruktionale Erklärungen beim Erwerb kognitiver Fertigkeiten: Sechs Thesen zu einer oft vergeblichen Bemühung. In I. Hosenfeld & F.-W. Schrader (Hrsg.), Schulische Leistung. Grundlagen, Bedingungen, Perspektiven (S. 205-224). Münster: Waxmann.

Senkbeil, M. & Wittwer, J. (2006). Beeinflusst der Computer die Entwicklung mathematischer Kompetenz? In M. Prenzel, J. Baumert, W. Blum, R. Lehmann, D. Leutner, M. Neubrand, R. Pekrun, J. Rost & U. Schiefele (Hrsg.), PISA 2003 – Untersuchungen zur Kompetenzentwicklung im Verlauf eines Schuljahres (S. 139-160). Münster: Waxmann.

Wittwer, J., Nückles, M., & Renkl, A. (2006). Improving human tutoring by improving tutor-generated explanations. In G. Clarebout & J. Elen (Eds.), Avoiding simplicity, confronting complexity. Proceedings of the joint meeting of the EARLI-SIGs Instructional Design and Learning and Instruction with Computers (pp. 349-358). Rotterdam: Sense Publishers.

2005 und früher

Gweon, G., Rosé, C., Wittwer, J., & Nückles, M. (2005). Supporting efficient and reliable content analysis using automatic text processing technology. In Proceedings of the 10th International Conference on Human-Computer Interaction (pp. 1112-1115). Berlin: Springer.

Nückles, M., Wittwer, J., & Renkl, A. (2005). Information about a layperson’s knowledge supports experts in giving effective and efficient online advice to laypersons. Journal of Experimental Psychology: Applied, 11, 219-236.

Wittwer, J., Nückles, M., & Renkl, A. (2005). What happens when experts over- or underestimate a layperson’s knowledge? Effects on learning and question asking. In B. G. Bara, L. Barsalou, & M. Bucciarelli (Eds.), Proceedings of the 27th Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 2365-2370). Mahwah: Erlbaum.

Wittwer, J., Bromme, R. & Jucks, R. (2004). Kann man dem Internet trauen, wenn es um die Gesundheit geht? Die Glaubwürdigkeitsbeurteilung medizinischer Fachinformationen im Internet durch Laien. Zeitschrift für Medienpsychologie, 16, 48-56.

Wittwer, J., Nückles, M., Ertelt, A. & Renkl, A. (2004). Problemfeld Online-Beratung: Maßnahmen zur Förderung der Kundenorientierung und kommunikativen Effizienz. Wirtschaftspsychologie, 6, 56-71.

Wittwer, J., Nückles, M., & Renkl, A. (2004). Can experts benefit from information about a layperson’s knowledge for giving adaptive explanations? In K. Forbus, D. Gentner, & T. Regier (Eds.), Proceedings of the 26th Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 1464-1469). Mahwah: Erlbaum.

Nückles, M., Wittwer, J., & Renkl, A. (2003). Supporting computer experts’ adaptation to the client’s knowledge in asynchronous communication: The assessment tool. In F. Schmalhofer, R. Young, & G. Katz (Eds.). Proceedings of the 1st European Conference of the Cognitive Science Society 2003 (pp. 247-252). Mahwah: Erlbaum.



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